Een artikel of blog is een stukje tekst met daarin een afbeelding of video verwerkt binnen je WordPress website dat meestal over een specifiek onderwerp gaat. Veel website eigenaren gebruiken dit onderdeel om nieuws over hun bedrijf te publiceren, maar het wordt ook gebruikt als informatiebron zoals hier. Buiten dat relevante content meer bezoekers naar jouw website trekt is het ook nuttig voor de vindbaarheid in Google. Zoekmachines vinden nieuwe, interessante artikelen leuk en zo kun je sneller bovenin de zoekresultaten eindigen.
Het gebruik van titels in een artikel
Om te beginnen moet jouw nieuwe artikel een sterke titel hebben, iets dat de bezoeker van jouw website aanspoort om te beginnen met lezen én iets wat mensen zouden opzoeken in Google. Kijk zelf eens wat mensen intypen wanneer ze op zoek gaan naar jouw onderwerp. Dit kun je doen door in Google het onderwerp in te typen en te kijken wat er wordt aangeraden en wat er aan resultaten naar voren komt.
Verder is het goed om de tekst te verdelen in sub-onderwerpen. Tussen deze onderwerpen kun je dan weer een titel plaatsen wat een positief effect heeft op de structuur van de tekst. Dit is prettig voor zowel de lezer van de tekst als de zoekmachines. Je kunt deze titels maken door in de teksteditor een regel te selecteren, op het paragraaf icoon te klikken en Koptekst te selecteren. Voor de belangrijkste titel van het artikel kies je een H1, voor de sub-onderwerpen H2, enzovoort.
Afbeeldingen toevoegen in een artikel
Om de tekst een stuk levendiger te maken kun je ervoor kiezen afbeeldingen toe te voegen aan het artikel. Dit doe je door op het plusje aan de rechterkant van het tekstblok te klikken. Hier krijg je de optie om media te selecteren die je al eerder hebt geüpload of een nieuwe afbeelding te kiezen vanaf je computer. Naast het toevoegen van afbeeldingen tussen de tekst door is er ook een mogelijkheid om een uitgelichte afbeelding toe te voegen. Deze afbeelding komt naar voren op de blogpagina en in de zoekresultaten. Dit is dus om het artikel aantrekkelijker te maken voor potentiële lezers. Je kunt deze afbeelding uploaden door in het rechtermenu te klikken op Bericht en Uitgelichte afbeelding.
Een metatekst toevoegen
De metatekst is een klein stukje tekst dat in de zoekresultaten van Google wordt getoond onder de titel. Dit is naast de titel dus belangrijk om potentiële lezers over te halen jouw artikel te openen. Je kunt dit stukje tekst toevoegen door een plug-in genaamd Yoast te gebruiken. Deze kun je gratis downloaden vanuit WordPress zelf. Weet je niet hoe je een plug-in moet downloaden? Geen probleem! We leggen het voor je uit in ons artikel “Hoe kun je een WordPress website opzetten?”.
Yoast is vanaf de editor van het artikel te bereiken door helemaal naar beneden te scrollen. Hier zie je het Yoast blok waarin je zowel de titel voor Google aan kan passen als de metatekst. Tijdens het typen geeft de plug-in met een rode, oranje of groene balk aan of de lengte van je tekst goed is of niet. Daarnaast is het verstandig om het onderwerp toe te voegen aan het begin van deze tekst.
Het categoriseren van artikelen in WordPress
Als laatste het categoriseren van artikelen. Deze categorieën zijn handig voor het onderscheiden van grotere onderwerpen zoals bijvoorbeeld op onze website “WordPress tips” en “Werken met WordPress”. Tijdens het bewerken van jouw nieuwe artikel kun je in het rechtermenu een bestaande categorie selecteren, of een nieuwe categorie aanmaken. Het aanmaken van nieuwe categorieën kun je doen door te klikken op Nieuwe categorie aanmaken. Om een bestaande categorie te kiezen kun je het vakje voor de categorie aanvinken. Je kunt zo veel categorieën maken en toevoegen als je zelf wilt.
Het toevoegen van een artikel vereist dus een aantal stappen, maar is met behulp van dit artikel goed te doen. Let vooral op dat de tekst makkelijk leest en dat er geen ingewikkelde stukken inzitten waarover de lezer kan struikelen. Zo zorg je ervoor dat de tekst makkelijk te lezen is en goed gevonden kan worden.